vrijdag 31 januari 2014

Wollig


Gisteren las ik op het blog van haar(klik) dat ze op zoek geweest was naar mooie kinderfoto's met vooral de wollen eigen gebreide kleertjes met streepjes.

Nou ben ik erg van de foto's, ik vind het een heerlijke hobby, ik denk dat ik deze eigenschap van mijn vader heb geërfd want hij was ook een verwoed verzamelaar. En dan hoef je dus niet lang te zoeken.

 Sterker nog, ik heb jaren scap-boeken gemaakt dus de foto's liggen hier voor het grijpen.

Ons hele gezin in de wollige kleding, mijn beide jongste zusjes waren er nog niet, er zat een hiaat tussen van 7 jaar. Onze ouders waren modern, ze begonnen na jaren gewoon aan de 2e leg.


Onze moeder zat iedere vrije minuut van de dag achter de breimachine, ik heb de beelden nog zo duidelijk op mijn netvlies en het geluid van de machine haal ik ook zo weer terug in mijn herinnering.

Wiesje heette ik, en oh gelukkig die bolle toet had ik van het begin af aan, dus er is nu niks meer aan te doen.

Ik geloof dat ik toen al vond dat mijn kleren zo kriebelden


Op de scooter bij de fotograaf met een paar broertjes en een zus. Ik geloof niet dat we hebben gevochten wie waar mocht zitten, dat was op voorhand een uitgemaakte zaak.


Kijk, dat meisje met de gele jurk, dat is zusje. Ik ging vaak in grijs gekleed.


En met mijn onderwijzer. Ik was gek op hem!


Zou het daarom nu zo vertrouwd voelen met deze stof om op te borduren? Het voelt alleen nu erg zacht aan en het werkt fantastisch.

Het nieuwe band is helaas nog niet binnen, gistermiddag heb ik nog gebeld, een minpunt voor de leverancier hoor.

Maar het komt!!!!!


Ik ben trouwens erg benieuwd of er op de blogs nou nog meer mooie foto's van vroeger opduiken met mooie gebreide randjes in de kleren

En nou willen jullie natuurlijk weten wat ik gisteren heb gedaan zeker?
Borduren aan Rie Cramer?
Nee hoor


Ik heb
ge - fietst



ge - lezen


  wel ge - borduurd, maar er is een rood blokje bij gekomen


Fijn weekend alvast, mijn winkel gaat om 11 uur weer open

groetjes

Wietske

18 opmerkingen:

Annelies zei

Wat leuk naar al die foto's van vroeger te kijken.

Anoniem zei

Ja, die gebreide kleding die je als kind aan moest. En kriebelen dat het deed. Vooral de gebreide borstrok in de winter. Wat hebben we dan nu heerlijk thermo kleding. En veel prettigere wol.
Jij ook fijn weekend en groetjes, Lenny

Anoniem zei

Heerlijk! Herinneringen komen boven. En juist nu! Heel goed!

Willy zei

Wat een leuk verhaal heb je er van gemaakt. Fijn dat je moeder zo goed met de breimachine overweg kon, want met een groot gezin zijn er heel wat kledingstukken nodig. Leuke foto van jou en de leraar. Fijn zulke goede herinneringen aan hem.
Mooie kleuren gebruik je voor je randje per week. De blokken staan ook leuk op het andere band. Fijn weekend ook voor jou,

Ageeth Dorsman zei

Lieve foto's van jou en je pap en mam met de kindjes! Haalt bij mij de herinneringen weer boven van de gebreide kleertjes... en de herinnering aan het gekriebel.Ik droeg zelfs gebreide hemdjes, waarvan de wol naar pas-geslepen potloden rook (het lijkt bijna een jeugdtrauma, maar dat was het niet, hoor ;))
Fijn weekend en groetjes van Ageeth

Rya, Rotterdam zei

De rode blokken komen prachtig uit op de band. Ik vond jouw plan direct al goed om ze op deze manier te plaatsen. En de borduursels (de patronen) vind ik geweldig mooi.
Groet, Rya, Rotterdam

Anoniem zei

Leuk al deze jeugdfoto's en herinneringen aan vroeger.Mijn Moeder breide ook veel voor ons,maar zonder breimachine en ook haar Moeder-Opoe zat altijd te breien.Veel spreien maakte ze voor de verloting van de kerk-ze waren erg gewild.
Er is van ons geen gezinsfoto-mijn Vader was nooit thuis-we gingen wel in de zomer naar hem toe.'kHad eens een truitje,dat op 1 plek vreselijk prikte-bleek er nog een speld achtergebleven te zijn!
Mooi je Randjeslap en je rode blokken.
Goed weekend
groetjes,Truus uit Drenthe

Marguerite zei

Wat heerlijk al die oude foto's. Zal zo ook even bij mij kijken of er nog wat is. Er werden bij ons altijd dia's gemaakt. En als we in het beeld stonden werden we weggestuurd. We zagen elkaar iedere dag al zeiden we dan. Nu jammer, want ik bijna geen foto's van mezelf.
Knap van je dat je nog niet met Rie Cramer bent begonnen.

Coco zei

Leuk die brei-foto's. Ik had een gebreid zwempak van pure schapenwol. Oh wat jeukte dat pak en zwaar dat het was als ik uit het zwembad kwam...het zakte dan ook regelmatig af tot over mijn knieën...

Anny zei

Oh, heb je ook zo genoten van Willy's blog over gebreide kleding? Mijn oma breide altijd kriebelsokken die ik gelukkig niet aan hoefde van m'n moeder. En... dat fietsen gister was een wijs besluit: het wordt weer wisselvalllig.

Lida zei

Leuk die oude foto's, groetjes
Lida

Quilts van kippetje zei

Leuk die oude foto's.
Voor mij geen gebreide jurkjes en rokjes ( ik ben van '68) maar wel truitjes!

Voor jou ook een goed weekend!

Groetjes,
Annemieke

Ineke Hulzebos zei

Prachtige foto's van vroeger!!!

Liefs, Ineke

Freubeloma Janny zei

Leuk die foto's van vroeger. Als ik er aandenk voel ik nog hoe het kriebelde .

carina zei

O jeee jeuk truiitjes jurkjes en broekjes..... Geef mij maar de wol van nu hoor. Maar wel leuke fotos hoor :)

Anoniem zei

Wat leuk die wollige foto's :) En het was vast heerlijk om te fietsen.
Liefs Mandy

Rennie zei

Leuk die oude foto's maar als ik denk aan die zelfgebreide wolletjes vanvroeger met van diengerstekorrel schouderbandjes brrrrrrrr afgrijselijk zoals die kriebelden.

Richt zei

Oh genoten van je mooie foto`s, ja dan komen er veel herinneringen boven!
Wat een heerlijk zonnig weer had je, mooie landschapsfoto`s!
Fijn weekend!
Groetjes Richt