woensdag 15 juli 2015

Pure nostalgie

We gaan even terug in de tijd toen wij in de vorige eeuw nog bovenop het Veilinghuis woonden.
Het Veilinghuis vertrok naar een andere plek en de gemeente Den Bosch kocht het oude pand, rijp voor de sloop, en besloot op deze plek een gymzaal voor een paar basisscholen te realiseren.

Voor een klein stukje van het enorme pand was geen bestemming en aangezien wij in een gezamenlijke VVE zitten met de gemeente kregen wij op één van de vergaderingen het verzoek om mee te denken voor een bestemming van het gedeelte vooraan aan de straatkant.

En toen begon het bij ons te broeden, en na heel wat denk-en rekenwerk, en heel veel overleg vooral in de nachtelijke uurtjes werd bij ons het idee geboren om een quiltwinkel te beginnen.

Inmiddels was de sloop begonnen en zag ik op een goeie dag tussen al het puin en vuil een aantal glanzende bollen liggen en tot mijn verbazing waren het de lampen die in het Veilinghuis hadden gehangen.

Het enige wat er van over was waren de typische jaren 50-60 plastic bollen, een ijzeren kapje er op, en hele smerige vergeelde snoeren.


Mochten wij ooit een winkel kunnen starten dan waren dit natuurlijk fantastische lampen om te gebruiken en dus vroeg ik of ik ze hebben mocht.

Er werd wat smalend gekeken, zo van: "wat wil je toch met die vieze dingen, bij ons zijn ze al lang afgeschreven."

Maar ik nam ze mee naar boven, maakte ze schoon en organiseerde hier op dit blog een leuke prijsvraag of jullie wisten om hoeveel lampen het ging.

Het waren er 8.

Menigeen van jullie zal zich dit nog herinneren want er werd massaal op gereageerd.

En wij brachten ze, schoon en wel, naar onze huurberging in de stad, in de hoop dat we ze ooit konden gaan gebruiken.

Het zou voor mij een kroon zijn op al het wachten en werken in de achterkamer……..

Gisteren was het dan zo ver


Herman had er een rolstelling voor gehuurd, wij hebben immers in de winkel hoge plafonds van 4 meter en het is dan onmogelijk om ze op te hangen met een trap.

Het ging alleen niet zo goed, Herman vond het lastig om in het systeemplafond de juiste plekken op te zoeken en er was niet voldoende materiaal om alles goed te bevestigen.


Maar gelukkig, wij hebben een aannemer, een schat en zeer geschikt, en hij heeft Herman naar de bouwmarkt gestuurd  voor de juiste materialen en ondertussen had ik tijd om 6 bollen die nog mooi waren nog een keer helemaal schoon te maken en op te poetsen.


En onder toeziend van Herman... 
 kijk nou, wat een resultaat…..


Gisteravond toen het hele pand gezogen en geveegd was……


 Ik durfde nog een keer te vragen aan mijn mannen of ze nog 1 lamp wilden ophangen, ze waren nu toch bezig.

Op deze plek komt een extra tafel en ik had bij Ikea vorige week een prachtige nep kroonluchter gekocht.


En kijk, met 3 man zijn ze er mee bezig, en ik kon ze wel zoenen. Herman hoefde niet op die doodenge steiger, het werk was geklaard en verder redden wij ons wel met de lampen.


In 1 handomdraai was alles weer weggewerkt.

Mocht je ooit een klus hebben? Ik maak er toch gewoon echt reclame voor hoor:

Klusbedrijf Van Der Lee uit Veghel


Niet alles ging goed natuurlijk gisteren.
de keuken gaf problemen


Het granieten aanrechtblad paste net niet


Maar alles werd opgelost, onvoorstelbaar. Kranen aansluiten, boven een radiator plaatsen, gas, electra, echt alles.
1 dingetje ontbreekt nog: de afvoer voor de CV ketel is nergens te vinden, dus er moet nog een gat naar buiten worden gemaakt.
We hebben dus beneden nog geen warm water, maar een keteltje doet wonderen.


Er werd geschaft en veel plezier gemaakt. Wat hebben die mannen toch altijd wonderlijk eten bij zich.
………..


Creatief, dat zijn ze!!

Het zijn net quilters.


En kijk de keuken van boven naar beneden en alles werkt


Oké, vooruit nog een keer de mooie foto.

Nu gauw onder de douche want vandaag staan de vloeren op het programma. beneden laminaat en vloerbedekking, boven de tegelvloer en de tegeltjes in de schouw.

Ergens in een grijs verleden was ik secretaresse.
Zou ik het plannen en organiseren overgehouden hebben uit de tijd dat ik voor al die directeuren werkte?


groetjes

Wietske