dinsdag 4 maart 2014

Buidelen of kangoeroeën?


Dat is nou het verschil tussen de ziekenhuizen in Veldhoven en Maastricht. In Veldhoven "buidel" je met de baby en in Maastricht "kangoeroe" je.
En zo zijn er heel veel verschillen waar je als jonge ouder mee in aanraking komt als je ene baby hier ligt en je andere daar.

En dat hier en daar zijn begrippen die je makkelijk door elkaar haalt, maar een ding is zeker en hoe verschillend het ook allemaal is:

Er wordt ongelooflijk goed voor de kindjes gezorgd!!!!!!!!

Daniël mag dus nu ook gebuideld worden en naar omstandigheden gaat het beter met hem al is hij nog steeds niet van de beademing af.

er is ontzettend veel tijd nodig en heel erg veel geduld.

Met Isabel gaat het momenteel goed, we hebben haar gisteren weer gezien en als schoonzoon een vinger in de couveuse doet houdt ze haar ienimienie vingertjes er heel stijf om heen.
En dat is heerlijk om te zien. Ik vind dat ze al een beetje meer baby wordt………...

Herman en ik hebben de carnavalsdag van gisteren goed besteed, want wat is carnaval eigenlijk? Voor ons een heel-ver-van-ons-bed-gebeuren.

Als het ons te lawaaiig is in huis vanwege feestvierders trekken we ons terug in de slaapkamer en gaan een film kijken of we gaan gewoon weg met de auto.
Zo ook gisteren



Het was fijn om in het Ronald Mc. Donald huis zinnig bezig te zijn met het schoon- en gezellig maken van de kamer, boodschappen op te bergen die door ons gedaan zijn


Alle cadeautjes en kaarten te bekijken die bezorgd zijn en waar ze zo ontzettend veel steun uit putten


En we hebben gekookt voor de kinderen terwijl ze onderweg waren van Maastricht naar Veldhoven. Ze wisselen de dagen af, rijden midden op de dag heen en de volgende dag weer terug als er niet teveel verkeer is, en op die manier zien ze beide kindjes iedere dag, en zijn ze ook de nacht in de buurt.

Er ontstaat een ritme


Voordat wij naar Veldhoven reden zijn we naar Nelly van Es in Middelbeers geweest. In haar hardanger-atelier zijn de mooiste borduurboekjes te vinden



en boekjes met randjes.



Maar wat nog veel heerlijker was:
Nelly is ervaringsdeskundige!!!!!
Zij en haar man hebben in dezelfde situatie gezeten, en dan is het heerlijk om ervaringen te delen,
alhoewel, nou ik erover nadenk heeft Nelly hoofdzakelijk geluisterd volgens mij!!!!


Ik kan voorlopig vooruit



Gisteravond hebben we nog een paar wassen gedraaid voor de jonge ouders en we mochten de knuffels van Daniël en Isabel wassen.
Een groot voorrecht


Maar zelfs dit vereist een protocol. De knuffels moeten in een neutraal wasmiddel gewassen en mogen alleen in een plastic zak aangeleverd worden.
De kindjes hebben deze knuffels over zich heen in de couveuse, en de verpleging vond ze reuze geschikt voor hen.


Gisteravond heb ik op SBS naar het programma gekeken over veel te vroeg geboren baby's.
Mooi om te zien maar ik denk niet dat ik alle delen hoef te zien.
Het geeft weer dat we er nog lang niet zijn.
Nog lang niet!

En daar word ik dan best een beetje verdrietig van.

Morgen om 11 uur gaat het atelier weer open. Afleiding is goed.

We hebben overigens besloten om de Bee op zaterdag te schrappen. Er is niet veel animo voor en dan is het voor ons prettiger om gewoon om 11 uur open te gaan in plaats van om 10 uur.

Ik denk dat ik er vandaag nog maar even een paar knuffels bij koop. Een voor de was en een voor bij de kindjes

groetjes

Wietske

21 opmerkingen:

Jovanca Wiggers zei

Lees net je verhaal en wil jullie en de jonge ouders heel veel sterkte toewensen!
Jovanca

martine zei

Het komt goed. Onze kleindochter had ook zo'n slechte start en nu , een jaar later, begint ze al te lopen.Groetjes en sterkte.

Brigitta zei

Wat fij om hier zo weer met je mee te mogen lezen(leven). Ik denk dat heel quilting Nederland met jullie meeleeft deze periode. Jullie en dan vooral de kleintjes zijn steeds wel even in mijn gedachten. Ik hoop voor jullie allemaal dat het steeds grotere stapjes vooruit zijn. Moed houden en veel plezier met borduren. Heel veel kracht en sterkte toegewenst. Liefs, Brigitta

quilting Jeannet zei

En zo zie je Wietske dat je op het juiste moment de juiste mensen tegen komt, bijzonder, niet?

Rennie zei

Geduld moeten jullie zeker hebben, maar dat gaat vast lukken. Die kleintjes vechten voor hun plekje op deze grote wereld. Koester hen en zie het als een rijkdom dat je ze jullie liefde en warmte mag geven.

Jet en Zus zei

Wietske, je hebt me gezien, ik ben 50 jaar geleden ook 2 maanden te vroeg geboren, met een onvolgroeide slokdarm, 1700 gram! Moed houden!!!!
Ik denk aan jullie!

Liefs Anita

Herma zei

Oh Wietske, wat leef ik toch met jullie mee. De film komt weer helemaal aan mij voorbij. Voor een van onze tweeling kleinkids zag het er niet best uit. Erg zwak, een aantal keren longontsteking en heeeel lang aan de beademing en dan denk je gaat dit ooit goedkomen. Het is nu het boefie van de twee. Moed houden, het komt goed.
Liefs Herma

Lida zei

Heel wat geregel dat is duidelijk en fijn dat jullie een handje kunnen toesteken! Sterkte en veel plezier met het maken van mooie spulletjes voor die kleintjes! Groetjes
Lida

Anoniem zei

Wietske ik zou nooit naar zo'n programma kijken-bij elk kindje gaat het anders en wat bij de een gebeurt,gebeurt nog niet bij een ander.Je wordt alleen maar verdrietig en angstig van zo'n programma.
Verheug je bij de dingen die nu goed gaan,zoals Daniel die nu ook gebuideld wordt-heerlijk toch?
Fijn dat jullie zoveel voor je dochter en schone zoon kunnen doen,dat maakt het voor hen ook veel gemakkelijker.
Mooi borduurboekje heb je gekocht-geniet van het borduren,dan ontspan je gelijk.
groetjes,Truus uit Drenthe

Geke Vermeulen zei

lieve Wietske , wat een geregel en wat een zorgen , wat fijn dat jullie samen er kunnen zijn voor je dochter en schoonzoon en ze zo veel uit handen kunnen nemen. En fijn dat je je toch bezig kunt houden met borduren .
dikke knuffel
Geke

Jeanneke zei

Vandaag denk ik speciaal aan de moeder van Daniël en Isabel.
Te vroeg geboren worden is een bron van grote zorg.
Uit ervaring weet ik, dat net zo te vroeg moeder worden ook een hele zorg en opgave is.
Mijn kaarsje brandt voor jullie allemaal, maar vandaag dus speciaal voor de mama van de kleine schatjes.


Johanna Zweden zei

Ik denk veel aan jullie, dat zo een vroeg leven al zoveel probleempjes voor ze opleveren, maar zo te lezen zijn het vechters.

Maar wat fijn dat er zo een hechte band is, en dat jullie het samen doorstaan, en dat je in je handwerk , je gevoelens kunt leggen

Heel veel liefs uit Zweden

Anoniem zei

Wat heerlijk dat jullie hebben kunnen koken voor de jonge ouders. Voor hen is het nu fijn om zo aan te schuiven.
Heb ook dat programma gezien op SBS 6. Het was voor mij reuze interessant, maar kan me voorstellen voor jullie erg confronterend. Wat fijn dat je zo lekker kan borduren en daar afleiding van hebt. Want wat je zelf schrijft, jullie zijn er nog lang niet en er zal nog een lange weg te gaan zijn voordat de kleintjes thuis zijn.Maar geweldig zoals jullie het met elkaar doen en jullie als ouders er zijn voor de kinderen. Ik hoop dat schoonzoon ook nog ouders heeft en dat deze het ook kunnen.
Groetjes, Lenny

Floor zei

Fijn te lezen dat het relatief goed gaat met jullie lieve kleinkinderen!
Ik heb dat programma ook gezien op SBS6, speciaal omdat het daar over ging.
Wat een kleintje was dat van 23.6 weken!
En ook zo'n vechtertje. Natuurlijk is nog de vraag of verder alles goed met haar gaat. Gelukkig waren die lievertjes van jullie wat ouder bij de geboorte.
Maar het blijft een moeilijke tijd.
Heb vertrouwen dat het goed komt!
Wat enig dat boek met alfabet voor kinderen, om zo aan te beginnen.

Elza zei

Geduld en liefde dat is wat er nodig is.
Jullie gaan er allemaal voor dat is alles wat je kunt.
Pas ook goed om jullie zelf.

Anny zei

120 % inzet! Dat gevoel krijg ik als ik je verhaal lees. Je doet meer dan menselijkerwijs gesproken mogelijk is! Meer kunnen echt jullie niet doen. Dit hele proces heeft tijd nodig. Natuurlijk wens ik jullie alllemaal het allerbeste toe.

Trudy zei

Even een knuffel ter bemoediging! Fijn dat jullie er zo goed kunnen zijn voor kinderen én kleinkinderen! Heel veel sterkte nog!

marga zei

Hallo lieve Wietske en familie.
Ik heb net even de laatste twee blogjes gelezen en kan begrijpen dat jullie leven nu in het teken staat van de beide kleintjes. Ik wens jullie alle goeds toe en dat het met de kleintjes helemaal goed gaat komen.
Groeten
Marga

quiltingmieke zei

piep, ik kom jullie allen en zeker de kleine babytjes een knuffeltje geven en blijven denken aan mijn leuze meid, always look on the bright side, knuf knuf met vele steuntjes mieke

Annie Kingma.Bonnema zei

Weer goed deze berichten te lezen. Ik leef zo met jullie daar, lieve knuffels
O en wat prachtige borduurpatroontjes.
Groetnis Annie

Judith zei

In Utrecht werd het ook kangaroeen genoemd. En daar werd ons juist gevraagd om thuis met een knuffel te slapen zodat Maxime geïnfecteerd werd met onze eigen bacteriën, dat was veiliger dan het ziekenhuis bacterie. Er ging zeker niet iets in een plastic zak. Gelukkig heb ik het over 16 jaar geleden. Ach het doet me oprecht verdriet dat dit jullie overkomt. Het komt ook altijd allemaal zo totaal onverwachts. En dan zijn de kindjes ook nog eens gescheiden van elkaar. Ik hoop toch zo dat dit allemaal goed mag aflopen. Jij heel veel succes in het atelier, ik hoop dat jij daar de afleiding vind die je zoekt. Heel heel veel sterkte de komende tijd. En voor wat het waard is een dikke zoen!