zondag 20 oktober 2024

Quilten op je eigen naaimachine

 Ook dat kan. Zelfs als je een hele oude machine hebt. Maar je moet wel het goede voetje hebben.

Ik begreep dat de machine van Joke minstens 60 jaar oud is. Ooit gekregen van haar moeder en nu gaat ze het proberen. En als het goed bevalt…… koopt ze, wie weet, een nieuwe machine.

Françoise gaf de les gisteren en alhoewel ze sinds de zomer een heel nieuwe richting in is geslagen in het onderwijs kwam ze toch haar afspraak na en gaf ze een heerlijke les gisteren.


Een superleuke en leergierige groep die de fijne kneepjes van het vak heel graag wil leren. Ze zogen de informatie op. 
En dat was nogal wat hoor. Naalden, voetjes, garen, tussenvullingen, linialen en de diverse speciale  rulers 


Een geschikte quilt had ze bij zich als voorbeeld


En de suggestie om eerst eens te gaan tekenen op papier voordat je echt begint.


Meters maken-meters maken- meters maken en niet alleen op je proeflap maar neem een top die je al af hebt en ga er gewoon mee aan de slag.


Even op weg helpen met een nieuwe machine maar ook die krijgt ze aan de loop.


En dan na de lunch beginnen de eerste resultaten zichtbaar te worden.


De bloemetjes zijn echt leuk om te doen


Het begin is gemaakt


En de proeflappen gaan mee naar huis. De deelnemers zijn zeer tevreden en blij. 


Afgelopen week kwam Jopie haar Dear Jane laten zien. Na 10 jaar is hij AF! En wat is hij mooi geworden.
We herinneren ons nog hoe ze in coronatijd een beroep deed op Herman met het snijden van de sashings.
En omdat onze winkel toen toch gesloten was en er even niks mocht stortte Herman zich een aantal dagen op al die kleine sashings en zette Jopie door om hem echt af te krijgen.


Ze mag er trots op zijn, hij is echt prachtig geworden.


Ik heb deel 3 van de Big Woods bijna klaar, maar tussendoor heb ik het ook heel erg naar mijn zin met de “Growing Wild” van Sarah Fielke. We begonnen er  mee in 2016/2017


Hij heeft een paar jaar stil gelegen maar nu ga ik hem afmaken.
De 4 middenstukken zijn klaar 


En ik schiet al lekker op met het centrale deel van de quilt.
Heerlijk al die applicaties. Ik houd er zo van.


De komende week is het hier herfstvakantie maar onze winkel blijft gewoon open. 
Dinsdag komen de meiden een dagje spelen en ik heb me inmiddels verder verdiept in de kunst van het macramé.

Extra spullen heb ik aangeschaft om dromenvangers te gaan maken. Eens kijken of we het voor elkaar krijgen.

Woensdag, vrijdag en zaterdag zijn we er weer. Vrijdag geeft Patricia de hele dag les aan 2 groepen beginners en zaterdag is Mandy er en gaan we weer aan de slag met de o zo leuke hexagontas.


Fijn weekend 

Groetjes

Wietske